Bert Penning: “Wat mij altijd aan beelden gefascineerd heeft is, dat een vorm verstild in een beeld toch een beweging kan suggereren”

Over beweging

Beeldhouwen in steen is voor mij steeds weer een grote uitdaging, omdat je werkt in materiaal dat miljoenen jaren oud is en door onvoorstelbare natuurkrachten zijn structuur, kleur en adering gekregen heeft. Ik vind het daarom boeiend, uit respect voor dit proces, om daar waar het mogelijk is een deel van de steen onbewerkt te laten en als contrast het ruwe, oorspronkelijke materiaal te tonen.

Wat mij altijd aan beelden gefascineerd heeft is, dat een vorm verstild in een beeld toch een beweging kan suggereren. De vorm op zich kan mooi zijn, die beweging echter maakt het boeiend.

Een groot aantal van mijn beelden hebben een stift als standpunt, hierdoor is het heel eenvoudig om het beeld op zijn sokkel te draaien. Zo hebben mensen de kans om vanuit een vast gezichtspunt het beeld telkens van een andere zijde te bekijken, zodat men nooit uitgekeken raakt. Een abstract beeld heeft immers geen duidelijke voor- en achterzijde, elk gezichtspunt laat iets anders zien.

Ode aan de Vrouw (liggend)

Over contrasten

Mijn beelden kenmerken zich door contrasten. Bijvoorbeeld door ronde vloeiende vormen te combineren met een strakke scherpe belijning, of ruwe steen tegenover hoogglans gepolijst.
Soms zoek ik het contrast door interactie van twee vormen, waarbij deze vormen verschillen en toch complementair zijn, de een kan niet (be)staan zonder de ander.

In mijn serie ‘Ode aan de vrouw’ wordt het contrast gevormd door de verschillende materialen, Carrara-marmer versus brons en door de vormgeving. Het bronzen gedeelte van de beelden is een afgieting van een echt lichaam, is hierdoor dus zeer realistisch en contrasteert zeer met het geabstraheerde lichaam in marmer.

Over inspiratie

Ik laat mij in mijn vormgeving ook inspireren door natuurlijke aardse vormen, die bijvoorbeeld suggereren dat de steen is uitgesleten door water, of gevormd door wind.

Voor mijn serie ‘Onluiken, Ontkiemen, Ontbotten’ heb ik mij laten inspireren door vormen zoals ze voorkomen in de natuur: een ontbottende vrucht, of een ontluikende bloem. Ik tracht een hard en koud materiaal als steen toch zacht en aaibaar te laten lijken.

In mijn nieuwste serie de ‘Drie Gratiën en Aphrodite’ uitgevoerd in Carrara-marmer, RVS en arduin heb ik mij laten inspireren door beelden uit de Griekse oudheid. De vrouwfiguren worden gedragen, beschermd of geborgen door plantachtige vormen.

Bert Penning

  • Geboren 1955 te Schiedam
  • Woonachtig en werkzaam in Oostvoorne
  • Sinds 1996 actief als beeldhouwer in steen
  • Sinds 2000 kunstenaarlid van RAR (Regio Art Rijnmond, een vereniging van professionele beeldend kunstenaars, gevestigd te Spijkenisse.

Docenten

  • Felix van Breughel, Nieuwegein
  • Hans Leutscher, Vrije Kunst Academie Rotterdam
  • Peter Rosenzweig en Mauro Spadacini, Campo dell’Altissimo Pietrasante Italie

Recente exposities

  • 4 t/m 27 mei 2018
    Beeldentuin Ravesteyn,
    Heenvliet
  • 16 juni t/m 1 juli 2018
    Beeldentuin Het Zwarte Gat,
    Oostvoorne
  • Kunstmin Diepenheim 2017

Bert Penning, beeldhouwer • Zwartegatseweg 7 • 3233 EW Oostvoorne • T 06 38 92 62 55 • E-mail info@bertpenning.nl